http://www.uv.es/dep140/proves_acces/PDF96.pdf
1.1. Comprensió del text
Avaluarà la capacitat de l’alumnat de comprendre un text. Es demanarà a l’alumnat
que responga quatre preguntes sobre un text de 25 a 30 línies de caràcter literari o no
literari. Les preguntes seran del tipus següent:
1. Descriure el tema i les parts bàsiques del text.
2. Resumir el contingut del text amb una extensió màxima de 10 línies.
3. Identificar la tipologia textual especificant els trets corresponents que apareixen al text.
4. Identificar el registre (formal/informal) i la varietat geogràfica especificant
els trets corresponents que apareixen al text.
5.
Identificar recursos expressius o tipogràfics presents al text:
metàfora, metonímia, hipèrbole, tipus de lletra, cometes, etc.
6. Identificar les veus del discurs.
7. Identificar i justificar les marques de modalització del text.
Les
dues primeres preguntes generalment es correspondran amb els enunciats
1. i 2., i les altres dues se seleccionaran a partir dels altres
enunciats d’acord amb les possibilitats que oferirà cada text.
1.2. Anàlisi lingüística del text
Avaluarà
la competència lingüística i el coneixement reflexiu del model
lingüístic de referència. Es demanarà a l’alumnat que responga tres
preguntes sobre qüestions de pronúncia, gramaticals, lèxiques i
fraseològiques relacionades amb el text, com ara les següents:
1.
Qüestions sobre aspectes bàsics de la pronúncia: distinció entre vocals
obertes i tancades (o/e), entre consonants sibilants sordes i sonores,
entre consonants palatals sordes i sonores, enllaços fonètics
(fonosintaxi: “les ales”, “una hora”).
2. Qüestions sobre l’ús
dels temps verbals: alteració de les referències temporals d’un fragment
(ex.: de present a passat, de passat a present).
3. Qüestions
sobre aspectes sintàctics i discursius: identificació de les funcions
sintàctiques, tipus d’oracions compostes, mecanismes gramaticals de
referència (pronominalització –febles, relatius–, connectors i dixi).
4.
Qüestions de lèxic, semàntica, fraseologia i terminologia: definir o
donar un sinònim, un antònim, hiperònim o un hipònim de mots o termes
extrets del text; explicar (per mitjà d’un sinònim o d’una definició) el
significat d’unitats fraseològica extretes del text o generar una frase
en què es faça servir correctament mots, termes o unitats
fraseològiques extrets del text.
1.3. Expressió i reflexió crítica
El
punt d’atenció d’aquesta part de la prova serà la capacitat de
l’estudiant d’elaborar textos en un registre formal i de valorar
críticament un text. S’hi plantejaran dues qüestions. Cada qüestió
demanarà la producció d’un escrit d’extensió mitjana (unes 150
paraules). La primera se centrarà en la literatura i podrà tenir un dels
enunciats següents:
11. Descriu la renovació teatral del període que va des de la postguerra fins als anys 70.
12. Descriu els aspectes més importants de l’obra teatral de Manuel de Pedrolo.
13. Descriu les característiques bàsiques de l’escriptura teatral actual.
14. Explica l’obra teatral de Josep Maria Benet i Jornet i la seua relació amb el món audiovisual.
15. Valora la repercussió de l’assaig de Joan Fuster en el context de l’època.
16. Joan Francesc Mira ha reflexionat en els seus assajos sobre la nostra realitat contemporània. Explica-ho.
La
segona qüestió serà oberta, tot i que vinculada amb el text de l’opció
triada. En general, servirà perquè l’estudiant produïsca un text (al
voltant de 150 paraules) en què mostrarà la seua competència
comunicativa i, segons els casos, la seua capacitat per a donar una
opinió raonada, per a reelaborar informació pròpia i la que puga
fornir-li el text, per a connectar el contingut del text amb lectures i
amb experiències pròpies, etc. Si el text de l’opció triada és literari,
aquesta pregunta podrà consistir en un comentari expositiu i
argumentatiu sobre algun aspecte que vincule la literatura amb la
societat i amb l’experiència personal: reflexió sobre l’adaptació
d’alguna obra literària al cinema; reflexió sobre la creació literària
personal; reflexió sobre els propis hàbits lectors (literatura, premsa,
còmics, etc.); ressenya crítica sobre una lectura; redacció d’un text
narratiu connectat amb el contingut del text de l’opció triada i basat
en experiències pròpies, etc. Si el text de l’opció triada no és
literari, aquesta pregunta podrà consistir a elaborar
un text de
característiques i de tema semblants però basat en informació pròpia;
valorar el contingut o les opinions del text de l’opció triada; redactar
una crònica sobre una pel·lícula de temàtica connectada amb el text de
l’opció triada; etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada